Patravia del 9

DEL 9
 
 
Om du missade del 8, eller vill läsa den igen, finns länken här.
 

---

Jag vaknade och kände hur vatten flög ur min mun. Jag tog ett djupt andetag och öppnade ögonen. Jag låg på stranden, en bit bort från havet. Runt mig satt mormor med tårfyllda ögon, Bill, Erky och Perky. En bit ifrån satt också Turpis på en stor sten.

-Du lever! Jag trodde nästan att jag hade förlorat dig! sa mormor.

-Hemma i dalen har vi lärt oss att aldrig tappa hoppet, men jag var väldigt nära på att göra det den här gången, sa Bill.

Jag mindes vad som hade hänt. Sjöjungfruarna  hade fått chansen att dra ner mig i vattnet, för att jag inte tänkte mig för i två sekunder.

-Hur fick ni upp mig från vattnet? frågade jag.

Mormor förklarade:

-Någon minut efter att du hade gått, kom Erky och Perky. När drycken hade börjat verka, gick de till tomtedalen och fick reda på att Malum förtrollat hela Patravia, utom just tomtedalen. De fick reda på var vi var och gick hit. När vi såg att du blev neddragen i vattnet kom de på en listig ide: Turpis kunde hjälpa dig! Så de sprang och hämtade Turpis, som var i närheten. Drycken hade verkat på honom också, så när han hade fått höra vad som hänt tog behövde han bara ta några steg för att komma hit. 

Jag kollade på Turpis som satt en bit ifrån. Han vinkade till mig på ett barnsligt sett, han liknade en jättestor bebis.

-Fick de i sig någon dryck, frågade Bill.

-Ja, det fick de, sa jag. Precis innan de drog ner mig i vattnet.

-Det var för cirka en halvtimma sedan. De borde komma upp till vattenytan vilken sekund som helst.

Precis efter Bill sa det stack fem vackra huvuden upp från vattnet. Det var sjöjungfrurna. De bad om ursäkt, och jag förklarade att de hade varit förtrollade av Malum.

-Om ni följer den floden några kilometer kommer ni till malums rike, sa Bill till Jewel. 

-Hur ska vi göra när vi kommer dit, frågade Perky.

Bill hade planerat allting:

För att bryta förtrollningen måste vi släcka den Eviga elden. Den kan bara slockna om de tre övriga elementen, de vill säga vatten, jord och luft, kommer i den samtidigt. Elden finns i ett torn nära en sjö, den sjö dit floden leder. Tjejer, ni kan kasta vatten på den medans Turpis blåser med sina jättelungor över den. Erky och Perky kan kasta jord. De finns flera eldar, men det här är den kraftfullaste och står i mitten av rummet. Den går inte att missa, den är nämligen grön. jag, Lena och Frida ska uppehålla Malum och hans skelettarméer.

-Men vad händer om han gör en ny förbannelse då? frågade jag.

-Det går inte, förklarade Bill. För att göra den behöver han en aureasten. Dessvärre stal han den sista i Patravia ifrån Tomtedalen. Vi visste vad han skulle ha den till och han därför göra en beskyddande formel. Det var därför vi inte blev förtrollade.

-Det är bästa vi sätter fart, sa mormor.

Vi hade gått i nästan en timme och det var mörkt runt omkring oss. Det som skrämde mig mest var skelettarméerna som Bill hade berättat om. Jag visste inte hur många de var, tio? Hundra? Tusen?! Ju närmre slotten vi kom, desto gråare blev omgivningen. Alla träd var döda, floden var mörkare och inga skogsdjur syntes till. Sedan såg jag det, Det mörka slottet, och en massa skelettsoldater.

/Carzi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Latmask upd; Klicka för gamla gratis saker! ♥
RSS 2.0
Cute Panda