Patravia del 6

DEL 6
 
Om du missade del 5, eller vill läsa den igen, finns länken här.
 
---

Nu hade jag chansen att rymma. Medan jag kämpade att ta mig loss från repet, kom mormor och Bill fram och hjälpte till. Som tur var hade Bill en kniv, som han skar av repet med. Sedan sprang vi där ifrån så fort som möjligt. Ingen såg oss som tur var, men vi kunde höra trollen skrika långt bakom oss, när det märkte att deras middag var borta. Det måste vara jobbig när maten har ben och rymmer.

-Fick du i dem någon trolldryck? frågade mormor, när vi hade slutat springa.

-Ja, de drack varsin droppe. Men det hände inget, det var ingen skillnad. Dessutom finns det ju fler troll, hur ska vi göra med dem?

-Det tar ett tag innan drycken börjar verka, ungefär en halvtimme. Vi behöver bara två troll för att besegra Malum. Vi behöver olika antal av olika varelser, förklarade mormor.

-Hur är varelserna i Patravia i vanliga fall? Är de snälla mot ert folk? frågade jag och vände mig mot Bill.

Vi varelser gillar inte varandra särskilt mycket och undviker varandra så gott det går. Men hur mycket vi än inte gillar varandra, avskyr vi Malum ännu mer. Men nu när han har alla varelser, utom oss gnomer, under en förtrollning, måste vi sammarbeta för att kunna övervinna honom.

Mormor harklade sig:

Alla olika civilisationer här i Patravia är vanligtvis självständiga. Skulle bara en styra över hela landet, skulle det bli kaos, speciellt om härskaren är en person som Malum. Vi får inte låta det hända!

 

-Nu närmar vi oss de stora slätterna, sa Bill.

-Tur att jättar är lätta att se, sa mormor.

-Jättar? Finns det jättar? sa jag nervöst.

-Ja, men inte så många. Inte i Patravia i alla fall. Vi behöver bara en jätte i vår armé, inte två som trollen, sa mormor.

-Jättar är stora, starka och aggressiva, men också otroligt dumma. Det går nog att lura i dem vad som helst, som låter trovärdigare än, att deras framtida barn kommer att bli kidnappade av Tandfen, sa Bill.

-Även om de kommer att gå på det med, sa mormor och skrattade. Sedan sa hon allvarligt:

-Innan du lurar jätten måste du få honom, eller henne, att lugna ner sig. Det är det som är det svåra.

-Och så måste jag hitta en först, fyllde jag i.

Det skulle nog inte bli så svårt att lura den här jätten. Problemet var bara att se till, så jag inte blev ihjälslagen först.

 

/Carzi


Kommentarer
Postat av: Nadja10

Jag älskar dina noveller! Dem är grymt bra!

Svar: Tack! :)/Carzi
stardollzerosv.blogg.se

2012-07-10 / 20:03:24
Postat av: Emi

mer? Hahaha,gillar dina noveller, du skriver de på ett magiskt sätt! liksom när jag läser de får jag en klar bild av hur det ser ut. wow. good job. :D Ditt arbete här i bloggen är väldigt bra, du och didilina10. xD [ni andra också] :)

2012-07-13 / 13:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Latmask upd; Klicka för gamla gratis saker! ♥
RSS 2.0
Cute Panda