Feminism på Stardoll

Stardoll grundades för att låta tjejer i olika åldrar få vara sig själva och uttrycka sig kreativt inom mode och design samtidigt som dem tar del utav communityt.
Stardoll har uppmärksammat oss om viktiga saker som Internationella Kvinnodagen och Earth Hour samt kvinnornas rättigheter. Men det finns en sak jag aldrig förstått...
Vart finns egentligen feminismen på Stardoll? 
 
Under mina fyra år här har jag bara besökt ett få antal personer som bryter emot kvinnans normer och är precis 100% äkta och underbart kreativa. Deras genialitet bekräftar att feminism ligger bakom alla fantastiska detaljer. Att gå sin egen väg, strunta i glittret och det kvinnliga idealet för att forma någonting annat, mycket vackrare än allt man stött på. 
 
Otroligt många på stardoll har inte andats in "systerskapet" än och lever för att anses se snygg och oanständig ut för att få bekräftelse från en kille, vilket bildar ett virtuellt internetpar. 
Ytlighet är ett gammalmodigt sätt att få uppmärksamhet på och åh, vad jag saknar feminismen i många stardollies. 
Många pojkar på Stardoll anser att flickor ska ha långt hår och glittrande ögon, annars är påstås dem vara konstiga och ha ett fult inre.
Många flickor på Stardoll förväntar sig att alla pojkar ska vara lagom välgrillade och ha bar överkropp med ett ditsatt sex-pack och pussmärken över hela kroppen. 
 
Det är inget fel på sexism på det viset, men kom inte och tro att alla ska vara på detta viset. Vi måste lära oss att vi är egna individer och att vi inte inte måste vara offer för sexismen. Vi måste lära oss att inte ha ett behov utav att ha folk runt omkring sig hela tiden. Vi kan vara ensamma. Vi kan vara egna individer. Vi behöver inte bekräftelse. Bekräftelse är ett symptom på ett svagt inre och ensamhet. 
 
Vad som fick mig att skriva om detta, att jag sällan stött på feminism på en utav världens största hemsida för tjejer, är för att jag nyligen befann mig i ett chattrum. Var där med många utav mina vänner som också tycker om att tänka utanför ramarna. 
Vi diskuterade och plötsligt kom en pojke in, offer för sexismen som plötsligt säger "vad fula ni är".
 
Vi väljer feminism, att låta kvinnor få vara som dem vill. Ska vi behöva stöta på störande kommentarer för det? 
 
Jag står för vad jag tycker. 
B.Lawless
 

Kommentarer
Postat av: ShopaholicBree

Kan du göra en del 2 och ha bilder på folk som är feminima? Och sedan kan ni ha typ ett inlägg där folk får kommentera och sedan besöker du dom och skriver lite om deras klädstil i ett inlägg typ?

Så det blir typ " Hela stardoll klär sig..."
Eller jag vet inte xD

Sedan massa bilder på dockor (de som har valt att kommentera att de vill vara med)som du skriver om deras stil (hur den är) osv. :)


Ett tips bara, något jag skulle vilja läsa om :)

Kram! /ShopaholicBree

2013-04-01 / 20:44:54
Postat av: melody99star

amen.

2013-04-01 / 22:01:09
Postat av: LabradorGirl

Håller med dig till 90 (hiitar inte procenttecknet) x)Det är superbra att du står för det du tycker men va inte för hård. Okej,visst en del har ingen "fantasi" och klär sig som andra men det behöver inte nödvändigt vis betyda att de är ytliga och tråkiga. Jag vet inte om du tänker/känner så men jag vet flera människor på stardoll som gör det. Att de är nöjda är det enda som spelar någon roll. Ibland känns det som du bara påpekar bristerna på stardoll ,uppmärksamma det bra också. För det finns bra. Det finns hur jättemånga snälla,nöjda m sig själva,kreativa på sitt eget sett-människor på stardoll med långt hår och glittriga ögon, barbröstade killar m 6pack. Folk dömer dig, dina kompisar, mina kompisar för att de ser annorlunda men har vi någon rätt att döma de som ser vanliga ut?
(Jag kritiserar dig inte eller folk som håller med dig bara säger min åsikt) ;)
/LabradorGirl :)

Svar: Tack för din kommentar.När jag talar om de där 6-packskillarna så menar jag typen. Den dömande och sexistiska typen.
Inte personligen.
stardollzerosv.blogg.se

2013-04-01 / 23:43:21
Postat av: babel456

Tycker att stardoll var mycket bättre under 2007-2009.

2013-04-02 / 06:20:18
URL: http://runawaymirran.tumblr.com
Postat av: LovisaDanceStar

Jag vet inte hur du gör. Men det du gör rör så djupt inne. Jag Älskar vem du är och vad du gör.

2013-04-02 / 10:26:56
URL: http://poem.bloggo.nu
Postat av: sarinasauma

Håller helt klart med dig. Jag bryr mig inte att se ut som andra vill att tjejer ska se ut. Om jag älskar svart så går jag i svart. Stardoll skulle vara så mycket roligare om alla var unika.

2013-04-02 / 11:12:01
Postat av: - A

Jag kan hålla med dig till viss del, men det känns som att du drar alla över en kam. Menar du att alla med långt hår och solbränd hy är offer för sexism? Om man tycker att det är fint så ska man väl få låta sin dollie se ut så utan att behöva stöta på störande kommentarer också? som du skrev, ''stardoll grundades för att låta tjejer i olika åldrar få vara sig själva'', men alla är olika, jag skulle inte vara mig själv om jag var blek och hade vitt hår. Det är kul med människor som går sin egen väg och inte ser ut som andra, men de behöver inte trycka ner de som ser vanliga ut för det, jag tycker snarare att det är det som visar ett svagt inre. Alla är unika på sitt eget sätt, om människor inte var så dömande så kanske de skulle se det och lära sig att se saker från andras perspektiv. Och den där pojken som kom in i chattrummet, det var nog en liten osäker tioåring som inte vet hur man ska uppföra sig, inte ett offer för sexism. Peace out ☮

Svar: Tyvärr jag måste bara betona att jag aldrig drog någon över samma kam. Läs gärna om texten.
stardollzerosv.blogg.se

2013-04-02 / 13:32:36
Postat av: m-moa-a

riktigt, riktigt bra inlägg!<3 =)

2013-04-02 / 14:10:42
Postat av: Anonym

Kunde inte sagt det bättre själv än - A.

2013-04-02 / 19:27:02
Postat av: Lovelink

Denna texten beskriver många dockor på stardoll! Jag håller med dig helt och hålet och tycker liksom att bara en sån här text du skriver kan få personer att utrycka sin kretivitet mer och våga vara sig sjäv. Tack så vädigt mycket för dina fina och lärande inlägg du gör! Jag uppskattar verkligen det och tror att många andra också gör det. Ville bara säga det och fortsätt med såna här inlägg! Dem hjälper verkligen en att hitta sig själv! ♥

2013-04-04 / 19:38:36
Postat av: Theycallmemaddi

Sedan dagen jag började spela stardoll har jag förundrats över dessa solbrända tjejer och killar som inte gör något annat än söker bekräftelse och uppmärksamhet. I början försökte jag visa att man inte behöver vara lösaktigt klädd och bete sig som en envis femåring men det enda jag fick tillbaka var skällsord och bråk. Jag gav upp för längesedan och bestämde mig för att hylla de som faktiskt har sinnet i behåll, och en av de första jag fick upp ögonen för vad dig. Du har en fantastisk smak och en fantastisk hjärna som inte verkar ha några gränser. Tack!

2013-04-05 / 20:26:51
Postat av: maskaran

Jag tycker det är jättebra att ni här på bloggen vill uppmuntra och inspirera andra att vara sig själva och våga sticka ut! Men som någon sa tidigare så vill många följa trenden och "se ut som alla andra" och då tycker jag att de ska få göra det. Tycker inte du/ni?
Jag får återigen känslan av att ni "klankar ned" på de som inte är hipster.

Sen att det är mycket glitter och rosa och sånt beror väl på att den största målgruppen på stardoll är lite yngre och i regel så tilltalas denna publik av det. Visst kan man reta ihjäl sig på normen att rosa är för tjejer och blått för killar, men för den skullen behöver man inte gå tvärtemot för att vara feminist. Feminism handlar ju om jämlikhet, och därför ska det väll inte spela någon roll om man väljer blått eller rosa? Man är inte en svag, bekräftelseberoende och osäker person bara för att man väljer rosa!

Och alla är bekräftelseberoende, ALLA, mer eller mindre. Om du aldrig fick känslan av att någon tyckte om dig så skulle du bli mer osäker på dig själv. Precis som man växer av beröm.

2013-04-05 / 21:51:50
Postat av: MissMonno

Håller med precis! gör mig så arg! Är stålt feminist och står för allt jag gör och säger och älskar att uttrycka mig på stardoll!

2013-04-07 / 01:33:13
URL: http://www.stardoll.com/member/MissMonno
Postat av: nowhere.com

Jag håller med dig till fullo! Stardoll är ingen dejting site, man ska kunna få klä sig och se ut precis hur man vill!, tyvär uppskattar inte alla det.

Jag tror att de inte vågar vara sig själva och följer strömmen. Jag skulle också gissa att precis som jag, lever som den jag vill vara på stardoll. De kanske vill vara stekta blondeiner med fakebröst? medan andra kanske vill vara mer kawaii eller hipster i det verkliga livet.

De suktar efter bekräftelse och det är det samhället har lärt dem att göra. Att utsidan är det viktigaste och var folk tycker om dig! Men så är det inte.

2013-04-07 / 20:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Latmask upd; Klicka för gamla gratis saker! ♥
RSS 2.0
Cute Panda