Novell - Konsten att ställa ut

Hej mina vänner! Länge sedan sist, eller hur? Men nu kommer (äntligen) en ny novell. Jag fick lite kommentarer om att jag skrivit lite för mycket om kärlek. Vilket jag kan hålla med om. Men det var det de flesta var intresserade av att läsa om. Men nu har jag skrivit om något helt annat. Det är fortfarande en form av kärlek. Men inte till en person den här gången, utan till måleri och konst. Så jag hoppas ni gillar den och kommentera mer än gärna om det är något ni vill att jag ska förbättra till nästa gång eller om ni vill läsa om något specifikt.

- Men kan du sluta eller?

Flora tittar surt på nallen som hela tiden tippar framåt. Hon hatar verkligen att bädda sängen. Hennes mamma säger alltid att hon snart kommer bli tvungen att slänga alla sina gamla nallar och kuddar. Men det är ju så svårt att skiljas från saker!

Nallen sitter äntligen upp ordentligt och Flora lägger dit de sista kuddarna och går sedan ner till köket.

 

När hon kommer ner i köket tar hon fram en skål, yoghurt och flingor. Hon äter under tystnad och när hon plockat undan efter sig går hon upp till badrummet.

 

När Flora står och borstar tänderna tittar hon samtidigt ut genom fönstret. Solen skiner och  Flora känner verkligen att nu håller det på att bli vår.

- Jag tar nog cykeln idag, tänker hon för sig själv och spottar sedan i handfatet. Men först måste jag bestämma kläder.

- Inte den, inte den, absolut inte den, blä, usch, ful, hade den förra veckan, njae inte idag. Flora står framför garderoben och river bland tröjor, blusar och linnen. Ingenting passar och ingenting är fint.

Till sist bestämmer hon sig för ett par blåa jeans med slitning och färgfläckar och en tröja med en helt okej krage.

 

När hon sedan tittar på klockan får hon bråttom. Fem minuter över åtta, hon måste gå snart om hon ska hinna i tid till första lektionen.

Och hon har inte ens sminkat sig än! Äsch, hon får hoppa över det idag, inte behöver man sminka sig varje dag.

 

När Flora kommer fram till skolan är hon röd om kinderna och rufsig i håret. Medan hon går mot skolbyggnaden drar hon fram en tofs ur jackfickan och gör en slarvig fläta av sitt långa, blonda hår. Väl framme vid skåpet hänger hon av sig jackan och ställer in ryggsäcken. Flora plockar sedan fram penna och sudd och springer sedan iväg mot bildsalen.

 

Att måla har alltid gjort henne lugn. Det är bland det bästa som finns och Flora ligger alltid före de andra i ämnet. Idag är det skisser som gäller för de andra. Flora ska istället måla med akvareller.

Hon är koncentrerad och blandar omsorgsfullt sina färger till de rätta tonerna av blått, gult och grönt.

Händerna är fulla av penselsträck men Flora har inte en tanke på sina händer nu. Hon är uppslukad av sin himmel och sin sjö. Med hjälp av penseln växer vågorna fram på sjön, molnen kastar skuggor över träden och i sjön syns glitter av solljus.

 

- Mycket bra Flora, det kommer bli en helt otrolig tavla! Hennes bildlärarinna Karin står bakom henne och tittar på Floras verk.
- Tack! Jo, den blir bra, svarar hon.
- Vi ska ha en utställning snart, skulle du vilja vara med där? Du har en otrolig talang så varför inte visa den? Karin tittar på Flora.

Hon kan inte fatta det. Ställa ut sina tavlor! Det skulle ju vara helt fantastiskt! Hon tackar genast ja och Karin säger att hon ska be hennes mentor ge henne mer information.

- Jag ska skriva ut lite papper, sen får du dem av Felix. Låter det bra?
- Absolut! säger Flora och ler stort.

Ungefär en vecka senare plingar det till i Floras mobil. Hon har satt alarm på klockan åtta fast det är lördag. Utställningen är idag och Floras mage består i stort sätt av en svärm nervösa, fladdriga fjärilar.

 

Under hela frukosten skakar hennes händer och hon spiller mjölk flera gånger.

Till slut måste hon sätta sig ner och prata allvar med sig själv.

- Det kommer gå bra, du behöver inte vara nervös. Vad är det värsta som kan hända liksom?

Pepptalken går inte särskilt bra. Hon kommer bara på massor av hemska scenarion där hon river sönder andras tavlor och blir utskrattad för sin så kallade konst.

 

När klockan är tjugo minuter över tio går Flora av spårvagnen vid Rådhuset och går bort mot Ateljé Wärn. Utställningen börjar klockan elva så det är gott om tid kvar, men Flora vill hinna med att hänga upp sina tavlor på precis rätt sätt.

 

- Jaså, här har vi den unga stjärnan! Jag heter Lasse, trevligt att träffas.
Flora skakar hand med den skäggiga mannen.
- Flora Glad, kul att vara här! Vart ska jag hänga mina tavlor?
- De ska vara där borta, säger Lasse och pekar innåt lokalen. På den högra väggen bredvid det stora fönstret.Flora tackar och går mot det håll som Lasse pekar.

 

Medan Flora hänger upp tavlorna på de olika spikar som finns i väggen funderar hon på om de kanske kommer kunna säljas. Är hennes konst tillräckligt bra för det?

 

När klockan på väggen ovanför disken visar fem över elva har de flesta gäster kommit. De pratar konst och litteratur med varandra, smuttar på vin fast det är mitt på blanka dagen och har svarta kläder på sig.

Flora känner sig väldigt felplacerad i sin 16-åriga kropp. Människorna här måste vara minst 30 plus. Och de har verkligen inte militärjacka och slitna jeans på sig.

Men hon är inte här för det, hon är ju här för sin konst. Men vad tycker de egentligen om den?

 

- Men gud vad fin! Är det verkligen du som målat den? Jag älskar den! Hur mycket tar du för den? En tjej med gul eyeliner och stram knut i nacken står och tittar på Floras målning av en lilja.
- Jag har målat den, ja. Jag vet inte riktigt. 200 kronor kanske? Flora är osäker på vad konst brukar kosta. Hon har ju bara tittat på tavlor för förmögenheter på stora konstmuseum.
- 200? Nu skämtar du! Det är ju ingenting för det här lilla mästerverket! Jag tar den!

Flora får två hundringar tryckta i handen av tjejen som sedan går därifrån med sin nya tavla.

 

När Flora kommer hem vid klockan fyra på eftermiddagen har hon tjänat över 2000 kr på sina tavlor. Mot slutet blev hon mer bekväm och höjde priset på tavlorna allt eftersom självförtroendet steg.

Hon kanske faktiskt kan leva på det här en dag. Att vara konstnär.


//...Cleopatra...


Kommentarer
Postat av: Brerena

Wow! Den var verkligen jättebra! Jag älskade hur du beskrev en helt vanlig tjejs dag på något vis. Och det var väldigt trovärdigt och du använde dig av precis rätt ord. Bra gjort! Toppbetyg av mig! ;)

2012-05-09 / 23:23:15
Postat av: Elsa-666

guuu vad bra!! jag älskar att måla så hoppas jag får en sån där "future" mee ;D :D du får ett MVG om jag skulle betydsätta :DD

2012-05-10 / 14:41:13
Postat av: lise

skiit bra =D♥

2012-05-10 / 17:19:18
Postat av: Wilma

Nej.. Jag gillar mer när du skriver om kärlek. Men den var ända rätt så bra

2012-05-10 / 17:26:00
Postat av: Vigg

Du behöver öva mer på att skriva löpande text, ja skrivregler i allmänhet, när man ska ha talstreck, nytt stycke osv, är lättare att läsa då.

2012-05-10 / 18:44:13
Postat av: hanna

hej! Jag tyckte att den här var jätte bra, men jag gillar mer när du skriver om kärlek. Jag tycker att du kanske ska skriva om en tjej som aldrig har haft sin första kyss. Och så är hon kär i en av sina klasskamrater som då är en kille. och killen är också kär i tjejen men det vet inte hon. Så killen skickar ett kärleksbrev men det kommer till fel person. Så tror han att den har kommit rätt och så en dag då så pratar killen och tjejen med varann. och så ger killen tjejen en kyss på munnen! Lite långt men hoppas att det blir bra!

2012-05-10 / 19:00:00
Postat av: The_Fashionst

Jätte bra, tycker verkligen om vad du skriver :D

fast kan du inte skriva sorg noveller också. Så det bli lite blandat :P men det är bra forsätta på den fina jobbet som du gör :D

2012-05-10 / 20:42:05
Postat av: SaraTheCatLover

Bra! ;D

2012-05-11 / 17:54:02
Postat av: ebbagustavsson

Jag älskar dina noveller! Dom som säger att du måste ändra på massa saker kan bara ta och köra up det någonstans, dina noveller är bra som dom är!! :D

2012-05-12 / 16:34:37
Postat av: Emmiz_star

Jo, jag gillar den. Men de är bara lite tråkigt när allt ser så ljust ut för karaktären, jag menar att de kanske inte alltid går som en dans på rosor. De jag vill se mer av i en novell är att de inte alltid går frid och fröjd. Ta inte detta som kritik, mer som en åsikt från en läsare.

2012-05-13 / 09:19:43
Postat av: Eda_Seda110

Jätte bra!

2012-05-15 / 08:18:50
Postat av: josehanna

shit vad bra! snälla skriv en fortsättning!?

2012-05-18 / 20:51:18
URL: http://mifianne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Latmask upd; Klicka för gamla gratis saker! ♥
RSS 2.0
Cute Panda