Gratis Okapi!

GÅ HIT och klicka på Adoptera mig, så får du en gratis Okapi till din suite!
Nu ska vi lära er lite om Okapin, för att bevisa att den verkligen existerar [ja, vore det inte typiskt av Stardoll att sätta dit ett fantasidjur? X'D] ... Möhöhö.

Okapin lever bara i Kongo-Kinshasa och där i tropiska regnskogar.

En vuxen okapis mankhöjd är 150-170 cm. Den kan väga upp till 250 kilo och blir ca. 2 meter lång.

Okapin är mycket skygg och tillbringar dagarna i skydd av tät vegetation, för att sedan på natten ge sig ut och söka efter föda. Den livnär sig på löv, kvistar och frukter. Dess syn och hörsel är förstklassig och vid minsta tecken på fara rusar den in i tät skog och gömmer sig. Således är okapin mycket svår att få syn på.

Djuret upptäcktes 1900 av Johnston vilket gör den till ett av de senast upptäckta stora däggdjuren. Länge höll man skinn på naturhistoriska museet i London för att vara falsarier, skapade genom att kombinera zebraskinn med andra däggdjur. Det finns inga okapier i Sverige, närmast kan de beses i Zoologisk Have i Köpenhamn.

Den 12 juni 2006 påträffades en okapi i en nationalpark i Kongo, något man då inte gjort på 47 år.

Okapin kan bli över 30 år.

 

Text: Wikipedia
Nu kan ni imponera på alla med att ni vet vad en Okapi är {;
// DeaSoline

Kommentarer
Postat av: rockstaree

Kan jag och min blogg vara med i länkarna?

2010-04-12 / 20:06:30
URL: http://pettzgirlrockstaree.blogg.se/
Postat av: Jag?

Jag har följt er blogg så länge jag kan minnas XD/haha jag vet (intrese klubben antecknar) Men ja .. (:

2010-04-12 / 20:10:02
Postat av: littelsunchine

riktigt coola djur helt ärligt ;o

Hade ingen aning om att det fanns ;)

Ser u lite som om man har klistrat ihop flera djur,

huvudet är giraff, kroppen är en häst och benen en zebra :D

2010-04-13 / 15:22:22
Postat av: nora_415_19

hallå denna djur finss jag har sett den när jag var i regnskogen med min familj på semester..... Noraaaa

2010-04-13 / 15:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Latmask upd; Klicka för gamla gratis saker! ♥
RSS 2.0
Cute Panda